Ansvar og forbehold

Hvad er dit ansvar, og hvad er vores, når vi hjælper med visum?

 

Rejsebureauer og flyselskaber skriver altid, at det er kundens ansvar at have korrekt visum.

Når vi hjælper dig med visum, har vi selvfølgelig en stor del af ansvaret.

Her kan du se, præcis hvem der har ansvar for hvad:

 

Dit pas

Dit pas skal være gyldigt mindst 6 måneder efter visummets udløbsdato. Vi kan guide dig, hvordan du får det forlænget u/b meget hurtigt.

Der skal være mindst 2 ledige sider i passet.

Dit pas må ikke være krøllet eller have været igennem vaskemaskinen, det accepterer konsulatet ikke.

Hvis du har mere end et pas, så sørg for at det er det rigtige, som vi får søgt til.

 

Ansøgning

Det er vores ansvar, at ansøgningsskema er udfyldt korrekt. Er der fejl i skemaet, sørger vi for, at det bliver rettet på stedet.

 

Foto

Det er dit ansvar, at fotoet er korrekt: fra en fotohandler eller –automat. Det skal være i farver med lys baggrund og må ikke være ældre end 6 måneder. Tjek evt. den officielle regel om pasfoto

Er fotoet ikke korrekt, ligger der en fotohandler et par hundrede meter fra visumcentret, hvor du kan få lavet 4 nye billeder på 10 minutter for 150 kroner.

 

Invitation

Det er vores ansvar, at invitationen er korrekt, med mindre, at det er dig selv, der har leveret den. Vi kan redde situationen på stedet, hvis der skulle være fejl. Har vi sørget for ministeriets FMS-invitation, og de laver fejl i dokumentet, er PG uden ansvar. Også for den evt. forsinkelse af visum, det kan afstedkomme.

 

Rejseforsikring

Det er dit ansvar og pligt, at du er rejseforsikret. Vi sørger for at aflevere et brev fra dit forsikringsselskab, der bekræfter, at du er dækket i Rusland i rejseperioden. Vi kan redde situationen på stedet, hvis der skulle være fejl.

 

Udstedelse af visum og evt. fejl

Det er ALENE KONSULENS AFGØRELSE, om du får udstedt visum. Også selvom din ansøgning i første omgang er godkendt på visumcentret. Dit visum KAN BLIVE FORSINKET ELLER FORHALET af konsulat, hvilket vi ikke kan gøres ansvarlig for.

Der kan også være fejl i dit visum eller afvigelser i forhold til ansøgningen. Sker det, vil vi forsøge at få det rettet med det samme eller hurtigst muligt.

Ingen af disse tilfælde kan vi ikke gøres ansvarlig for. Heller ikke for de evt. følgeudgifter, det kan medføre.

Hverken visumcentret, konsulatet eller vi betaler gebyret tilbage, hvis det skulle ske.

 

Aflysning/afbestilling af visum

I tilfælde af, at du bliver nødt til at aflyse visumansøgningen, efter vi har modtaget samtlige oplysninger fra dig, og vi har udfyldt alle nødvendige dokumenter, fx ansøgningskema, invitation mv., men endnu ikke søgt på visumcentret, tager vi et aflysningsgebyr på 325 kroner.

Er dit visum derimod allerede søgt, og du bliver nødt til at afbryde ansøgningen for at få pas retur, er det fulde beløb for visummet tabt, og du bliver nødt til at søge helt forfra, hvis du har brug for visum.

 

Korrektur på visum/korrekt visum

Vi læser altid korrektur på visummet, inden vi udleverer eller sender passet til dig. Hvis du undtagelsesvis selv henter pas på visumcenter eller konsulat, skal du selv sørge for at få læst korrektur.

 

Pas retur med visum

Vi har ansvar for, at passet afleveres til aftalt tid og sted. Hvis det besluttes, at vi skal sende dit pas retur med tredjepart, fx GLS, som vi typisk bruger, sørger vi for dette og får trackingnummer. Resultat af tredjepart, kan vi ikke gøres ansvarlige for. Heller ikke evt. følgeudgifter.

 

Aflevering af pas

Vi beder om kvittering hos modtageren, når vi afleverer pas. Er passet aftalt afleveret, og det ikke er muligt at få kvittering, fx i postkasse, i tom reception, i brevsprække o.lign., er det ikke længere vores ansvar, hvad der herefter sker med passet.

 

 

GDPR

De personoplysninger som vi indsamler om dig i den egenskab som kunde, behandles i overensstemmelse med persondataloven