Ansvar og forbehold

Hvad er dit ansvar, og hvad er vores?

Rejsebureauer og flyselskaber skriver altid, at det er kundens ansvar at have korrekt visum.
Når vi hjælper med visum, har vi selvfølgelig en del af ansvaret.

Ansvaret specificeret på dokumenter og handlinger ved russisk visum (men er principielt gældende for alle landes):

1. dit pas

Hvis du har mere end et pas, så sørg for at have det samme med, som vi har lavet dokumenter til.
Dit pas skal være gyldigt mindst 6 måneder efter visummets udløbsdato. Hvis det ikke er, kan vi guide dig, så du kan få det forlænget med det samme og uden beregning.
Der skal være mindst 2 ledige sider i passet.
Dit pas må ikke være krøllet eller have været igennem vaskemaskinen, det accepterer konsulatet ikke.


2. ansøgningsskema med dato og din underskrift

Når vi udfylder skama, er det vores ansvar, at det er korrekt. Har du udfyldt, er det dit ansvar. Men, uanset hvad kan vi rette det på stedet, så det er ikke den store ulykke.


3. foto på ansøgningsskemaet

Det er dit ansvar, at fotoet er korrekt: Skal være fra en fotohandler eller –automat. Skal være i farver med lys baggrund og ikke ældre end 6 måneder. Hvis ikke, kan vi hurtigt tage et nyt på visumcentret eller hos fotohandler to hundrede meter derfra.


4. invitation

Er det vores invitation, er ansvaret vores for, at den er korrekt. Er det din, er ansvaret dig. Har vi bestilt FMS-invitation, og ministeriet laver fejl, fx i forsendelsen til konsulatet, er PG uden ansvar. Ved fejl kan vi i de fleste tilfælde redde situationen og udstede en ny med det samme: Din invitation, din omkostning; vores – vores.

5. forsikringspapir

Russerne kræver, at du har en rejseforsikring. Vi kan altid redde situationen på stedet, hvis der skulle være fejl.

6. fingeraftryk

Har vi aftalt at søge visum, og du ikke får afgivet fingeraftryk senere samme dag inden 15:30 (15:00 om fredagen), vil visumgebyrerne være tabt, og vi skal begynde helt forfra.

Efter godkendelsen af ansøgningen

7. udstedelse af visum

Uanset alt er korrekt og godkendt af visumcentret, er det ALENE KONSULENS AFGØRELSE, om de udsteder visum, hvilket vi kun har oplevet én gang på 12 år, at de ikke gjorde. Dit visum kan også BLIVE FORSINKET, hvilket vi også kun har oplevet én gang på 12 år.
Der kan også være fejl i dit visum eller afvigelser i forhold til ansøgningen, hvilket vi har oplevet 2 gange på 12 år. Sker det, vil vi forsøge at få det rettet med det samme.

Uanset fejl, bortkomst eller andet fra tredjepart, tilbagebetaler konsulatet ikke gebyret, ligesom vi heller ikke gør.

8. korrekt visum

Når vi henter og afleverer dit pas til dig, har vi altid læst korrektur på visummet.

Er passet aftalt afleveret i postkasse, i brevsprække, i tom reception etc., eller aftalt leveret med post eller kurer, er det ikke længere vores ansvar, hvad der herefter sker med passet.

Hvis du selv henter, så bed visumcentret om at hjælpe med at tjekke at alt er korrekt.

9. aflysning af visum/afbrydelse af ansøgningen

I tilfælde af, at du bliver nødt til at aflyse, efter vi har modtaget samtlige oplysninger fra og vi har udfyldt alle dokumenter, fx ansøgningskema, invitation mv., tager vi et aflysningsgebyr på 325 kroner.

Aflyser du, efter vi har indleveret ansøgningen, får du passet retur uden visum, men det fulde beløb vil være tabt.

GDPR
De personoplysninger som vi indsamler om dig i den egenskab som kunde, behandles i overensstemmelse med persondataloven